De referentie-uitstoot, die van belang is voor de berekening van het voordeel alle aard bij personenwagens, zal volgens de verwachtingen sterker dalen dan in 2024. Dit door de toegenomen elektrificatie van het Belgische wagenpark.
Hieronder gaan we iets dieper in op de impact van het VAA in 2025.
Voordeel alle aard van de auto in 2024
Het voordeel alle aard van de auto die uw vennootschap u ter beschikking stelt, hangt van enkele factoren af.
Zijnde: het brandstoftype, de CO2-uitstoot, de leeftijd van de wagen en de cataloguswaarde.
Deze factoren worden samen met een referentie-uitstoot en een ouderdomscorrectie in een formule gegoten om tot het effectieve voordeel alle aard te komen.
Hieronder kan je de verschillende formules terugvinden :
- Diesel : VAA = [5,5% + (CO2 – 65) × 0,1%] × (catalogusprijs × ouderdomscorrectie1 ) × 6/7
- Benzine/lpg : VAA = [5,5% + (CO2 – 78) × 0,1%] × (catalogusprijs × ouderdomscorrectie1) × 6/7
- Elektrisch: VAA = 4% × (catalogusprijs × ouderdomscorrectie1) × 6/7
1 Ouderdomscorrectie: van 13 tot 24 maanden = 94%; van 25 tot 36 maanden = 88%; van 37 tot 48 maanden = 82%; van 49 tot 60 maanden = 76%; vanaf 61 maanden = 70%
Ter info: voor kalenderjaar 2024 is er een minimaal VAA van € 1600,00.
Kunstmatige aanpassing van de referentie-uitstoot in 2024
In 2024 was voorzien dat de referentie-uitstoot voor benzine-/lpg-wagens zou dalen van 82 g naar 51 g, voor dieselwagens was er een daling uitgewerkt van 67 g naar 42 g.
Omwille van de drastische wijziging op het voordeel alle aard werd er kunstmatig ingegrepen door de overheid. Hierdoor zijn de referentierentevoeten slechts minimaal gedaald naar 65 g voor dieselwagens en 78 g voor benzine-/lpg-wagens.
Door deze ingreep zijn er weinig wijzigingen ten opzichte van de voorafgaande jaren.
Wat met het voordeel alle aard in 2025?
Voor 2025 verwacht men een sterke daling van de referentie-uitstoot, deze wordt namelijk elk jaar herzien afhankelijk van de evolutie van de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven auto’s.
Voorbeeld:
Stel, u rijdt sinds 28 mei 2022 met een benzineauto met een catalogusprijs van € 55.000,00. De CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km.
VAA 2024 = [5,5% + (129 – 78) × 0,1%] × (€ 55.000,00 × 94% × 122/366) × 6/7 + [5,5% + (129 – 78) × 0,1%] × (€ 55.000,00 × 88% × 244/366) × 6/7 = € 4.497,43
VAA 2025 = als we veronderstellen dat de referentie-CO2-uitstoot daalt met 30% tot 55 g, zal het VAA 2025 [5,5% + (129 – 55) × 0,1%] × (€ 55.000,00 × 88% × 122/365) × 6/7 + [5,5% + (129 – 51) × 0,1%] × (€ 55.000,00 × 82% × 243/365) × 6/7 = € 5.108,73.
Dat is een stijging van meer dan 13%!
Uitzondering en conclusie
Auto’s zonder CO2-uitstoot (elektrisch/waterstof) ontsnappen aan deze stijging. In deze berekening is er namelijk geen referentie-uitstoot van toepassing.
Aangezien een kunstmatige ingreep zoals in 2024 weinig waarschijnlijk is, zal er vanaf 2025 een sterke stijging zijn voor het VAA bij personenwagens die op benzine/diesel rijden.
Indien je dit wenst te vermijden, dan vervang je best voor 01/01/2025 uw brandstofwagen door een elektrische wagen.
Invoering verkeersbelasting + belasting op inverkeerstelling (BIV) – elektrische wagens
Door de nieuwe Vlaamse regering “Diependaele I” werd beslist dat er vanaf 01/01/2025 ook een jaarlijkse verkeersbelasting + inverkeerstelling verschuldigd zal zijn op elektrische voertuigen.
Hoe de berekening zal gebeuren is tot op heden echter nog niet duidelijk. De kans dat men zich zal spiegelen aan andere Europese landen en dus rekening zal houden met het gewicht + vermogen is wel zeer groot.
Wagens die reeds werden ingeschreven blijven vrijgesteld van zowel de verkeersbelasting als inverkeerstelling.