
Door de wet van 06/02/2024 is er vanaf 01/01/2026 een algemene verplichting in het uitreiken van gestructureerde elektronische facturen tussen btw-plichtigen (B2B).
De elektronische facturen zullen moeten worden uitgereikt in een gestructureerd formaat dat automatisch en elektronische verwerking ervan mogelijk maakt via het Europees netwerk, PEPPOL genaamd. De invoering betekent het einde van pdf-facturen die per e-mail worden verzonden.
Om de daarmee samengaande kosten te temperen, voorziet de wetgever een fiscale gunstmaatregel in de vorm van een 20 % bijkomende aftrek bovenop de kost. Dit is enkel van toepassing voor de zelfstandigen en kleine vennootschappen.
De kosten die in aanmerking komen zijn als volgt: periodieke abonnementskosten voor de facturatiepakketten + alle advieskosten die specifiek worden gemaakt voor de voorbereiding of de operationalisering van de e-facturering. Ook onze specifieke adviesverlening bij de omschakeling naar dergelijke IT-toepassingen komt in aanmerking.
De verhoogde kostenaftrek is niet van toepassing op afschrijvingen en loopt vanaf aanslagjaar 2025 tot aanslagjaar 2029.